Tulpomania voorjaar 2015

29

Mrt 2015

Tulpomania nieuw in Haarlem

HAARLEM – De Tulpomania tour is nieuw in Haarlem; een reis door de tijd van de Haarlemse bloemengekte. Haarlem Marketing heeft zich laten inspireren door de Tulpenmanie in de Gouden Eeuw voor een unieke samenwerking met Keukenhof, Frans Hals Museum en Jopenbier.
Deze vier partijen samen staan garant voor de Tulpomania belevings tour, die de bezoeker meeneemt in het fascinerende verhaal van de tulpenmanie die in de Gouden Eeuw heerste. In Haarlem, het centrum van de tulpenhandel, waren tulpen in de 17e eeuw waanzinnig populair. De prijzen stegen tot ongekende hoogten, speculeren was niet van de lucht. Grote winsten en grote verliezen waren het gevolg. Bij een bezoek aan bierbrouwerij de Jopenkerk en een wandeling door de Haarlemse binnenstad komt de Gouden Eeuw weer tot leven. In zowel het Frans Hals Museum als de Keukenhof krijgen de bezoekers prachtige verse bloemen te zien naast presentaties over de tulpenmanie in de 17e eeuw, het fascinerende verhaal van de tulpenwindhandel.

Tulpenmanie

In het begin van de 17e eeuw waren tulpen in Nederland een exclusief en vooral schaars statussymbool. De trage vermeerdering van tulpenbollen tegenover een grote vraag leidde tot een wilde speculatie in bollen ‘tulpengekte’, waarbij prijzen explosief stegen tot tienduizenden euro’s per bol. Voor dat bedrag kon je een heel grachtenpand kopen. Op zekere dag kwam er een abrupt einde aan de windhandel, maar de tulpenhandel overleefde.

Keukenhof

Keukenhof is dé plek om deze lente te genieten van miljoenen bloeiende tulpen, narcissen, hyacinten en andere bolbloemen. Een dag vol beleving die u niet snel zult vergeten. DeTulpomania tentoonstelling is een interactieve expositie in het nieuwe Juliana paviljoen in Keukenhof die het indrukwekkende verhaal van de tulp vertelt. Van zijn herkomst uit Azië, zijn oriëntaalse reis via Turkije naar Nederland en de tulpenmanie uit de Gouden Eeuw. Naast de boeiende geschiedenis van de tulp, geeft de tentoonstelling ook inzicht in de hedendaagse tulpenteelt.

Frans Hals Museum

Tijdens het Keukenhof-seizoen slaat de ‘bloemengekte’ toe in het Frans Hals Museum. De zalen zijn versierd met bloemboeketten in speciale bloemenvazen en antieke tulpenvazen. Verder maakt de bezoeker kennis met de beroemde schilders uit de Gouden Eeuw, het leven in die tijd en de bijzondere betekenis die bloemen daarin hebben. Originele schilderijen die de tulpenmanie bespotten vormen de climax van de tentoonstelling.

Jopenkerk

Jopen heeft de eeuwenoude Haarlemse brouwtraditie in ere hersteld. Een voormalige kerk in het centrum van Haarlem is omgetoverd tot een moderne stadsbrouwerij en Grand café. In oude archieven heeft Jopen een receptuur teruggevonden van een bier uit de 17e eeuw. Dit verfrissende bier heeft Jopenbier heel toepasselijk tot Tulpomania gedoopt als herinnering aan het Haarlem van de Gouden Eeuw. Met dit historische bier ontdekt u dus zelfs de smaak van de Tulpomania.
Al deze ingrediënten samen vormen de Tulpomania belevingstour. Er bestaat ook de mogelijkheid om een overnachting in een van de Haarlemse hotels aan dit arrangement te koppelen. Voor informatie en boekingen, mailinfo@haarlemmarketing.nl of kijk op www.haarlem.nl.